Відновлення виведених з ринку банків через суд може стати масовим, а авторитет Національного банку в питанні виведення проблемних банків з ринку поставлений під великий сумнів. Таку думку в колонці для "Економічної правди" висловив голова Комітету ВР з питань фінансової політики і банківської діяльності Сергій Рибалка.
Зокрема, він висловив стурбованість ситуацією, яка склалася навколо судових рішень про скасування ліквідації та відновлення ліцензій ряду банків, раніше виведених з ринку Фондом гарантування і НБУ.
«Відновлені» через суд банки планують повертати свої приміщення, ведуть переговори з вкладниками і позичальниками про підтримку, готують позови до Фонду гарантування вкладів і НБУ про повернення власних розпроданих активів.
За невиконання рішень суду відкриваються кримінальні провадження. Існує ризик, що шаблонні рішення стануть масовими, а деякі недобросовісні власники проблемних установ, які насправді обдурили вкладників, замість сидіння в тюрмі будуть повертатися на ринок "на білому коні"», - написав С.Рибалка.
На його думку, це стало можливим, в першу чергу, через неякісну систему нагляду за банками з боку НБУ. «Система привілеїв для улюбленців і показово жорстке ставлення до "цапів-відбувайлів". Небажання реагувати на очевидні порушення, про які місяцями, як в пустелі, волають ЗМІ і експертне середовище. Після падіння чергового банку керівники НБУ розводять руками, мовляв, не бачили, як з установи вивели всі кошти. Виникає питання: а куди дивилися куратори від Нацбанку, які саме для цього приходять в проблемний банк?», - зазначає голова фінкомітету.
Друга причина, на думку С. Рибалки, низький професійний рівень підготовки рішень про виведення банків з ринку. «Аргументація рішень НБУ щодо ліквідації багатьох банків була далека від досконалості. Наприклад, деякі банки закривали за дрібні порушення правил фінансового моніторингу, за які можна було карати максимум незначними штрафами. Уявіть собі, що, наприклад, податківцям дадуть право одразу відбирати у вас бізнес тільки за неправильне оформлення податкових накладних», - написав депутат.
На третю причину, за його словами, натякають в самому Нацбанку: ймовірність прийняття окремих рішень під тиском, в тому числі корупційним.
«Авторитет регулятора в питанні виведення проблемних банків з ринку поставлений під великий сумнів. Закон про відповідальність власників і менеджменту за банкрутство банків, який ми на прохання НБУ в пожежному порядку розглядали в комітеті і проводили через Верховну Раду, тепер можна відправити на смітник», - упевнений голова фінкомітету ВР.
«Прикриваючись судовими рішеннями, деякі горе-банкіри будуть демонструвати безкарність, заохочуючи до неї інших. Вони будуть виводити залишки цінних активів з "відновлених" банків, позбавляючи Фонд гарантування навіть примарної надії покрити витрати держави на гарантовані виплати вкладникам», - вважає С. Рибалка.
Щоб попередити повторення ситуації в майбутньому, голова фінкомітету Ради пропонує зробити максимально публічними всі рішення НБУ, особливо про виведення банків з ринку, аналітику, звітність такого закладу за три роки, дані нагляду за банком, його перевірок, всіх дій влади для його порятунку.
С. Рибалка вважає вкрай важливим об'єднати зусилля всіх органів влади для налаштування роботи банківської системи на розвиток економіки.
|
Новости рубрики:
Improving the valuation of insolvent banks’ assets in Ukraine: a new stage of cooperation between the State Property Fund of Ukraine and the Deposit Guarantee Fund
На початок 2025 року банківська система України успішно завершила другий етап адаптації до нових вимог ЄС NBU schlägt Änderungen im Management von Problemaktiva in Banken vor: neue Anforderungen und Ansätze In 2024, Ukrainian banks actively financed energy infrastructure restoration projects Скорочення банківських відділень в Україні: Динаміка за 2024 рік NBU zdementowało pogłoski o blokowaniu kart w celu częstych wypłat gotówki Національний банк України отримав нові повноваження у сфері валютного регулювання Le programme 5-7-9% a permis une augmentation significative du PIB en 2024 |