Замість узгоджених з бізнесом змін до Податкового кодексу щодо підвищення інвестиційної привабливості України, до Верховної Ради направили законопроект, який створює додаткові корупційні ризики.
Федерація роботодавців України брала участь у підготовці змін до Податкового кодексу України, спрямованих на удосконалення податкового адміністрування. Федерація також послідовно підтримувала Міністерство фінансів України, яке забезпечило публічність та участь незалежних експертів, представників бізнесу у підготовці зазначених змін.
Зокрема, ми вітали наміри Міністерства фінансів запровадити інструмент прискореної амортизації основних засобів, який мав дозволити скоротити нерівність в умовах залучення інвестицій між Україною та сусідніми країнами. Певні надії викликали і обіцянки покращити адміністрування ПДВ та вдосконалити систему електронного адміністрування цього податку.
Тим з більшим непорозумінням роботодавці сприйняли проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України», який за наслідками вищезазначених напрацювань було зареєстровано у Верховній Раді України 07.11.16 р. за №5368. Виявилось, що він відрізняється від редакції, яку було затверджено на засіданні Кабінету Міністрів України, яке відбулося 5 жовтня.
У зазначеному законопроекті практично вихолощені норми щодо прискореної амортизації. Покращення ж адміністрування ПДВ та вдосконалення системи його адміністрування звелося до того, що у руки Державної фіскальної служби може потрапити інструмент, за допомогою якої можна буде знищити будь який чесний бізнес та навпаки – надати перевагу нечесному, оскільки у запропонованій системі блокування податкових накладних значну роль відведено суб’єктивним факторам. У той же час жодних механізмів відповідальності посадових осіб органів ДФС та матеріальної відповідальності держави за прийняття такими посадовими особами неправомірних рішень та/або бездіяльність не передбачено.
Крім того, змінами не виправляється низка інших проблемних норм Кодексу, які спричиняють корупційні можливості.
У зв’язку із викладеним, Федерація роботодавців України закликає народних депутатів України внести наступні зміни до законопроекту №5368:
1) з метою підвищення інвестиційної привабливості української економіки поновити норми щодо прискореної амортизації для 3-8 та 16 груп основних засобів;
2) з метою уникнення корупції та зловживань з боку посадових осіб ДФС (у тому числі щодо функціонування системи електронного адміністрування ПДВ) передбачити пряму безумовну відповідальність посадових осіб контролюючих органів та матеріальну відповідальність держави за прийняття такими посадовими особами неправомірних рішень та/або бездіяльність (зокрема, дієві норми щодо нарахування на користь платника податків пені у разі неправомірного блокування податкових накладних, несвоєчасного бюджетного відшкодування ПДВ та/або повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань);
3) з метою уникнення корупції та переходу до прозорих механізмів повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань передбачити впровадження відкритих реєстрів заяв про повернення помилкових та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та судових рішень щодо спорів органів ДФС з платниками податків;
4) з метою поновлення справедливості по відношенню до платників податків передбачити перенесення термінів впровадження штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на 01.01.17 р., адже масове одностороннє розривання органами ДФС договорів про подання електронної звітності платниками податків, ручне втручання у роботу СЕА та технічні проблеми у приймання електронної звітності, які регулярно мали місце у ДФС, призвело до значної кількості випадків підстав для застосування таких штрафів без наявності вини платників податків.
Крім того, вважаємо за доцільне розглянути:
- скасування роздрібного акцизного податку з пального (0,042 Євро за 1 літр) з одночасним збільшенням ставок базового акцизного податку (на 0,02625 Євро за 1 літр) та впровадження розподілу надходжень даного податку між державним та місцевими бюджетами – з метою спрощення та покращення адміністрування, а також збільшення надходжень до зведеного бюджету та зменшення масштабів ухилень від сплати цього податку.
- відмовитися від підвищення адвалорної частини акцизного податку на тютюнові вироби з 12% до 15% у законопроекті №5132 – з метою наближення оподаткування акцизним податком тютюнових виробів до європейської практики.