ЗАКОН ПРО ПУБЛІЧНУ АДВОКАЦІЮ НАБЛИЗИТЬ УКРАЇНУ ДО КЛУБУ РОЗВИНЕНИХ КРАЇН.
24 вересня в «Arena City» відбулось щорічне засідання Української Асоціації професіоналів у сфері GR та лобістів, на якому були присутні народні депутати України, близько 30 представників профільних асоціацій та більше сотні гостей.
У залі було складно знайти вільне місця, адже він був вщент зайнятий гостями, які слідкували за кожним словом спікерів.
Центральна тема обговорення стосувалась прозорого діалогу бізнесу та влади на основі представленого для обговорення законопроекту «Про публічну адвокацію».
В Україні давно назріли питання щодо діяльності лобістів. Проте у багатьох людей виникає некоректне уявлення про їх діяльність, про зловживання та корупційність цієї самої сфери. Для інституалізації цього поняття, як це є у країнах Заходу, була організована зустріч Української асоціації професіоналів у сфері GR та лобізму, де обговорювались питання комунікації бізнесу та політики, етику та ефективність методів взаємодії. Зокрема, був презентований законопроект «Про публічну адвокацію», який передбачає врегулювання таких взаємовідносин та виведення їх у легалізовану площину.
Адвокація або лобізм – це взаємодія між представниками влади та бізнесом, представництві, захисту їх інтересів та доступі до благ, на які бізнес має право, але не може реалізувати. Методи досягнення таких ідей мають різні форми, зокрема - це формування громадської думки, ухвалення рішень у політичній, економічній, соціальній сфері державного управління. Крім цього, сфера компетенції розповсюджується і на соціальну сферу. В Україні офіційна сторона діяльності полягає у політ консалтингу, проте значна частина цієї роботи не є законодавчо врегульована та інколи межує з тіньовими методами. Для повної легалізації цієї сфери необхідно ухвалити відповідний законопроект і детінізувати певні елементи такої діяльності.
На зустрічі було подано звіт за роботу асоціації, зокрема у 2019 році Асоціації професіоналів у сфері GR та лобістів виповнюється шість років. За цей період асоціації вдалось об’єднати 62 профільні асоціації, серед них представники великого бізнесу, таких як металургія, фармацевтика, оборонна, аграрна галузь, а також представники громадських організацій, які спеціалізуються саме на громадській адвокації.
Робота асоціації простягається на декілька профілів - це і організації міжнародних форумів, зокрема у Сполучених Штатах Америки, Європі та інших країнах, це і розробка законопроектів, зокрема презентованого законопроекту «Про публічну адвокацію».
За словами організаторки зустрічі, політтехнолога, президента Української асоціації професіоналів у сфері GR і лобізму Катерини Одарченко, в суспільстві існують міфи, що до лобізму, як явища, негативне ставлення у громадськості. Але ми після того, як провели дослідження, виявилось, що більше 70% громадян позитивно відносяться до поняття лобізму, і до ухвалення відповідного законопроекту, який би регулював таку діяльність.
«Людям потрібна відкритість у діалозі між бізнесом та владою, після цієї відкритості, людям потрібна звітність, а також представництво інтересів. Тобто потрібна додаткова інституція прямого представництва інтересів через відповідну асоціацію», - сказала Одарченко.
Вона додала, що модель презентованого законопроекту відповідає європейським стандартам і нормам. Там чітко передбачено: якщо той, хто займається лобізмом реєструється – отримує більшість можливостей, публічного доступу до народних депутатів, відповідно і зацікавленість у послугах від такої людини буде більша у потенційних клієнтів. Якщо ж людина не реєструється, вона може далі здійснювати свою діяльність через контракти про консалтингові чи юридичні послуги, але через те, що його не буде у реєстрі Міністерства юстиції, у нього буде менше клієнтів, і довіра до нього була низька.
У планах роботи на наступний період передбачення проведення комплексної роботи для того, щоб законопроект «Про публічну адвокацію» був ухвалений, крім цього, передбачається робота з профільними асоціаціями, підтримка їх діяльності, це і соціальна робота з підтримки освітніх програм для дітей, крім цього, за місяць, у жовтні 2019 року планується провести GR-форум у Страсбурзі, в будівлі Європарламенту на черговій осінній сесії Європарламенту, також в наступному році планується провести зустріч у Вашингтоні з представниками Сенату та Конгресу США та обговорювати ці питання на міжнародному рівні.
За словами народного депутата Олексія Жмеренецького, законопроект, який би регулював відносини у сфері лобіювання назрів вже досить давно.
«Сьогодні, як ніколи актуальним є такий законопроект, оскільки і бізнес спільнота, громадськість та політика зацікавлені в тому, щоб була відкритість у співпраці та взаємодії. Суспільству важливо мати довіру до такого формату взаємодії, і ухвалення законопроекту, який би був затверджений усіма профільними суб’єктами є вкрай важливим», - додав Жмеренецький.
Сертифікований експерт Національної асоціації адвокатів України, головна юристка робочої групи, яка готувала законопроект Анастасія Зернова сказала, що лобізм в Україні іноді асоціюється з корупцією, кулуарними домовленостями, але ми сьогодні говоримо саме про публічну адвокацію і зміст законопроекту полягає саме у врегулюванні взаємовідносин між професійними асоціаціями, і тими, хто безпосередньо здійснює лобіювання інтересів.
За словами народного депутата Олександра Скічка, депутати виступають за створення чітких та прозорих правил, тим паче, якщо мова йде про запозичення досвіду з Європейського Союзу.
«Наша стратегія полягає у тому, щоб вести відкритий діалог, в першу чергу, з бізнесом, оскільки ми створюємо правила гри для бізнесу. Сьогодні наше завдання, коли ми розробляємо якийсь законопроект, не тільки в тому щоб він був написаний і ухвалений, а і у тому щоб він діяв і реалізовувався на практиці. Ми готові слухати бізнес і запрошуємо усіх до діалогу», - заявив Скічко.
Народна депутатка Дарина Володіна заявила, що нам варто наслідувати приклад розвинених країн, де взаємовідносини між бізнесом, громадськістю та політикою є структурованими і законодавчо врегульованими.
«Україні необхідно встановити правила діалогу бізнесу та політики, щоб це відбувалось у легальному полі, і я готова підтримувати такі ініціативи», - додала Володіна.
Народна депутатка Галина Янченко на засіданні асоціації заявила, що нажаль, в Україні, для руху будь-якого законопроекту необхідна зовнішня сила. Друге – це формування суспільної думки, оскільки зараз більшість законопроектів, які ухвалюються з конституційною більшістю мають сформовану громадську думку, додала Янченко.
На зустрічі також були представники профільних асоціацій, які розповіли про проблеми, з якими стикаються члени їх асоціації.
З боку фармацевтичної галузі був присутній представник Національної медичної академії Костянтин Косяченко, який сказав, що в системі охорони здоров’я часто ухвалюються рішення на основі емоцій.
Під час обговорення лунала теза, що в Україні часто PR перемагає GR, оскільки є приклади, коли перед тим, як ухвалити певне рішення, йому передує не стільки взаємодія між зацікавленою стороною та владою, яка покликана реалізувати певне право, відбувається піар-кампанія, яка і дає ефект.
Член Авіаційного комітету при торгово-промисловій палаті Юлія Красовська сказала, що у сфері транспорту, зокрема в авіації, побутує думка, що будь-яке рішення у цій галузі продиктована виключно лобіюванням чиїхось інтересів, хоча це не виправдано нічим. Для того, щоб вирівняти ситуацію, необхідно саме ухвалити законопроект про адвокацію
Анастасія Зернова, яка представляла Національну асоціацію адвокатів, а також є віце-президентом асоціації професіоналів у сфері GR та лобізму, сказала, що сьогодні, коли існує політична воля певних парламентарів дослухатись до думки суспільства і профільних асоціацій варто перейти до конструктиву, і ухвалити необхідний законопроект. Адже ринок адвокатської діяльності також потребує врегулювання.
Також було зазначено, що якщо буде врегульовано даний ринок, лобісти будуть сплачувати податки і це є пряма користь для держави, тому не варто відвертатись від вирішення цього питання.
Що стосується міжнародної співпраці, зокрема Ірина Нікоряк, яка представляла Асоціацію Шовкового Шляху, сказала, що закон про адвокацію необхідний, в першу чергу для того, щоб врегулювати баланс інтересів між великим бізнесом та владою.
Українська асоціація професіоналів у сфері GR та лобізму об’єднує корпоративних професіоналів та профільні організації, що практикують в сфері Government Relations, Public Affairs, Public Advocacy з метою представництва інтересів бізнесу в діалозі з органами влади.
Адвокація та GR є надзвичайно непростим та багатоаспектним явищем, яке має соціально-психологічну, аналітичну, комунікаційну, правову та медійну складові, тому тільки спільно та системно члени Української асоціації професіоналів у сфері GR і лобістів зможуть досягти бажаного успіху.
|
Новости рубрики:
Kyiv dépensera 1,5 milliard de hryvnias pour une nouvelle route vers l'aéroport de Kyiv
Як мінімізувати плинність кадрів у компанії Steuerausblick für 2025: Keine Erhöhung geplant, aber die Situation bleibt dynamisch Автоматизація обліку коштів: ключові аспекти та переваги Les dettes fiscales des entreprises en Ukraine ont augmenté de 22% : quelles régions et entreprises sont en tête Kyiv region leads Ukraine in the number of solar power plants: over 5 thousand plants and 125 MW of capacity Budget de l'État 2025 : plus de 7 milliards de hryvnias pour soutenir le secteur agricole de l'Ukraine NEURC has preserved the price in the electricity market, but left room for maneuver |