Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» звернулася до Парламенту та Уряду з необхідністю узгодження питань оподаткування середнього заробітку мобілізованих на військову службу працівників та компенсації таких виплат із бюджету. Це забезпечить чітке розуміння та однозначне тлумачення органами влади і бізнесом норм законодавства щодо соціального захисту мобілізованих працівників.
Насамперед, УКБС вважає необхідним скасувати роз’яснення Державної фіскальної служби України (ДФСУ) щодо оподаткування компенсаційних виплат, яке неправомірно посилює фіскальний тиск на усі підприємства України через безпідставне зменшення належних до відшкодування з бюджету сум компенсаційних виплат мобілізованим працівникам. Це спотворює зміст діючих законодавчих норм з питань соцзахисту громадян, які проходять військову службу під час особливого періоду, та підриває довіру до влади.
Так, фіскальні органи вимагають оподатковувати компенсаційні виплати воїнам АТО (за період з 01.04.2014 по 17.03.2015) як звичайну зарплату. Таку позицію податківці обґрунтовують тим, що виплати компенсації середнього заробітку мобілізованим здійснюються через підприємства, а не безпосередньо із бюджету. Компенсувати ж зазначені виплати із бюджету у повному обсязі ніби-то неможливо через відсутність законодавчого механізму, оскільки Уряд затвердив відповідний порядок їх компенсацій лише через рік після набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення проведення мобілізації».
В УКБС наголошують, що висновки ДФСУ суперечать нормам діючого законодавства, а саме - Податковому кодексу, Закону про єдиний соцвнесок та «Порядку виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період» (далі - Порядок). До того ж чинне законодавство України не передбачає залежність норм про звільнення від оподаткування від того, чи є механізм повернення відповідних коштів із бюджету і чи закладені такі кошти у Держбюджет.
Крім цього, помилковість позиції ДФСУ підтверджена і судовою практикою (зокрема, ухвалою Житомирського апеляційного суду від 18.02.2015 у справі № 817/4004/14). Суд зазначив, що Порядком не передбачено жодних обмежень стосовно періоду, за який буде проведено компенсацію середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації.
Одночасно, УКБС виступає за спрощення непродуманої процедури погодження роботодавцями звіту про фактичні витрати на виплату середнього заробітку мобілізованим працівникам, яка на сьогодні надмірно ускладнена. Адже для виплати компенсації підприємство повинно щомісяця (до 15 числа) подати до органу соцзахисту населення звіт про фактичні витрати, попередньо узгодивши його з військкоматом, що здійснював призов працівника.
«Вказана процедура є непродуманою та практично унеможливлює погодження і подання роботодавцями звітів у передбачені Порядком строки. Адже на сьогодні, якщо повістки надходили з військкоматів, які знаходяться в іншому місті (або надходили з декількох районних військкоматів), то роботодавець повинен подавати звіти на погодження до кожного військкомату, якими працівники були призвані, – зазначає Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер. – Тому доцільно погоджувати зазначені звіти за місцем реєстрації підприємства, або передбачити їх централізоване погодження органами Міноборони. Це спростить отримання компенсаційних виплат та зменшить неефективні витрати підприємств, особливо з розгалуженою мережею структурних підрозділів. Наприклад, тільки один Державний ощадний банк України має мережу з близько 5тис. установ у різних регіонах країни».
e-news.com.ua