02 мар, 15:51
За останнє десятиріччя, перш за все внаслідок безсистемної державної промислової політики, вітчизняний автопром дійшов до критичної відмітки. Замість 400 тис. зібраних авто за 2008 рік у 2019р. ця кількість склала всього понад 7,2 тисячі авто. Використання виробничих потужностей становить лише 2% від існуючих. Число робочих місць за десять років останніх років скоротилося в рази – з 37 тис. до 8 тис. працюючих. Оскільки одне робоче місце у автопромі генерує до 8-10 у суміжників, можна говорити про близько 200 тис. зниклих робочих місць.
«За десять років не немає жодної державної програми розв'язання проблем галузі та її подальшого розвитку. Як наслідок, сьогодні з 12 автоскладальних заводів в Україні працюють тільки сім. На внутрішньому ринку частка продукції вітчизняних заводів скоротилась більше ніж у 5 разів і не перевищує 10%. Займаючи колись 7-му сходинку серед європейських автомобільних виробників та приносячи до 4% ВВП країні, наразі сфера знаходиться на межі виживання. Експорт автотранспорту практично обнулився», – наголошує президент УСПП Анатолій Кінах.
Негативного впливу на ситуацію додали шалений тиск на внутрішньому ринку від імпорту «євроблях», у тому числі – секонд-хенду і потоку відвертої контрабанди. У минулому році імпорт легкових автомобілів склав 3,6 млрд. дол. США. На цю суму за рік в країну було ввезено близько 544 тис. машин, що в 2,4 рази більше, ніж в 2018 р. При цьому закупівлі нових легкових виросли на 28%, а імпорт старих машин збільшився в 2,9 рази в порівнянні з попереднім роком.
Промисловці переконані: з занепадом автомобілебудування на фоні загальної стагнації вітчизняної промисловості ніяким чином миритися не можна. Констатуючи відсутність в державі інноваційно-індустріальної політики та відповідної вертикалі державного менеджменту, Антикризова рада громадських організацій у складі близько ста об’єднань та наукових інститутів, в тому числі УСПП та асоціації «Автопром», нещодавно розробили програмний та системний документ – «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет». Один з його складових – розділ про те, що Україна все ще може відродити національне автомобілебудування. Документ надіслано керівництву держави.
Актуальним для збереження галузі є розробка та прийняття законів «Про стимулювання виробництва екологічного транспорту та його складових в Україні» та «Про підтримку вітчизняного автомобілебудування шляхом створення автомобільного кластеру», урядової програми розвитку автомобільної промисловості.
Державі потрібні потужні програми імпортозаміщення і локалізації, які б дали можливості на високотехнологічних власних підприємствах разом з відомими світовими гравцями виробляти автомобілі на території України. Це могло б забезпечити сотні мільйонів доларів податкових надходжень в бюджет та розвиток належного технологічного рівня економіки.
Саме таким механізмом скористався, до прикладу, Узбекистан. Країна ввійшла в двадцятку автопромислових держав завдяки кооперації з корейськими, американськими марками тощо. Нині галузь динамічно розвивається, прийнята концепція розвитку автопрому на середньостроковий період. Як наслідок – планується збільшити випуск авто з нинішніх 250 тис. штук на рік до 350 тис. до 2023 року, одночасно підвищивши рівень локалізації легкових авто до 55% (зараз у середньому 42%).
У «Пріоритетних заходах 2020» йдеться, що необхідно створювати особливий інвестиційний клімат із значними перевагами перед країнами-сусідами, привабливі для інвесторів умови, забезпечувати правову захищеність. Виробники ратують за збільшення частки закупівель вітчизняної автомобільної техніки на ринку публічних закупівель.
«Нагадаємо, що новому формату влади вже майже рік. Проте досі відсутні програма розвитку країни, її економіки. План діяльності КМУ діловою спільнотою оцінений як безсистемний та неглибокий. Однак необхідні напрацювання є в громадському секторі – зокрема, Національний форум «Трансформація України» розробляє однойменну Стратегію, високу оцінку ділової спільноти отримав нещодавній документ АРГО та УСПП – «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет». Тут містяться усі напрацювання для розвитку вітчизняної промисловості. Якщо влада буде й надалі гаяти час, нехтувати надзвичайною актуальністю інноваційно- індустріального розвитку, не зважати на необхідність системно працювати з структурованими організаціями бізнесу, зміни не лише у вітчизняному автопромі, а й в економіці взагалі можуть бути незворотними», – резюмував Анатолій Кінах.
Адрес новости: http://e-news.com.ua/show/478107.html
Читайте также: Финансовые новости E-FINANCE.com.ua